Håll tummarna för amningen

Idag har kanske varit världens sämsta dag. 

Jag har känt mig helt värdelös och oerhört dum. 
Igårkväll fick jag ont i huvudet och gick till sängs med jättetung skalle. 
Vaknade på natten och kände av migrän. Tog 2 alvedon men vad fan hjälper alvedon? Värt att prova i alla fall.  
Kl 06:30 ringde jag 1177 för att höra om jag får ta min migränmedicin när jag ammar. 
Det fick jag men var tvungen kassera bröstmjölken som jag pumpade ur i 12timmar. 
Jag gruvade mig men när klockan var 9 så kände jag att jag måste kunna va mamma åt mina pojkar så jag pumpade ur brösten och tog sedan tabletten. 
Somnade och vaknade upp 5timmar senare med stenhårda bröst. Gick inte att pumpa ut nå mer än några få droppar. Där fick jag panik och började gråta. Får jag inte amma och kan jag inte pumpa så kommer mjölken sina och jag får mjölkstockning. 
Kämpade på och pumpade men fick ut ca 30ml. Tog en varm dusch och fortsatte pumpa. Ingenting. 
Utmattad av ångest och gråt somnade jag om och vaknade vid 16 igen. 
Brösten brände och jag kände hur jag började få mjölkstockning. Så vad fan skulle jag göra? Jag var tvungen ta Ebbe till bröstet och få honom att tömma liiite. Kände mig som världens sämsta mamma. Och känner så än. Men jag står för vad jag gjort. Han ammade en kort stund och fick sedan ersättning. Så det lilla han fick i sig, plus ersättning borde inte gjort någon skada på honom? Jag hoppas. 
Kunde i alla fall pumpa ut efter det. Käkade middag och pumpade ur andra bröstet som fortfarande var sprängfullt. Fick inte ut nånting. Så jag gjorde samma sak igen. Fick ta Ebbe till bröstet och lätta på trycket. Klockan var ändå 19 och det hade gått 10 av 12h. Pumpade och somnade sedan om efter ännu en stund av hysteriskt gråt och känslan av att jag var världens mest elaka mamma. 
När jag vaknade var klockan strax efter 20 och jag bestämde mig för att amma. Det hade ju ändå gått 11h. Så Ebbe fick amma hur jäkla länge han ville. Bara inte mjölken börjat sina. 
Nu började det göra mindre ont i brösten och Ebbe blev då
Nöjd så jag hade i alla fall nog med
Mjölk.
Nattade Otto och somnade med honom. Sen har jag nu ammat en stund och Ebbe har somnat brevid mig. Kommer ägna dagen till att amma tror jag. För i helgen har amningen funkat toppenbra. Har inte alls gjort lika ont och Ebbe har inte fått nå ersättning. 
Jag vill att detta ska funka. 


Kommentarer
Postat av: Emma

Håller tummarna

Postat av: Sara

Vill bara tipsa dig om en sak :-) även om han har ett jättebra grepp när han ammar så kan du testa, om det gör ont, att lägga han med rumpan högre än huvudet. Han får då ett helt annat grepp och det gör mindre ont och detta är oftast nödvändigt när dom är pyttisar och inte hela amningsperioden :-p hoppas det går bra med amningen och att det blir som du vill men glöm inte att det är HELT ok med flaska också 👍

Svar: Tack. Det ska jag verkligen prova!!
PEAKEN

2014-06-24 @ 07:14:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback