Förberedelser

Imorgon ska vi ha middagsbjudning här och det är endel saker som kommer ta lite tid. Därför bestämde jag mig för att baka brödet/baguetterna ikväll istället. Trots att de smakar bäst nygräddade. Men jag skulle inte hinna imorgon då Robert jobbar som vanligt och Otto är hemma med mig. 
Har ytterligare tre saker som kräver tid i ugnen som jag hoppas ska hinnas med före gästerna kommer. 


Här är receptet (som jag fick av Lisa). 250-275 grader.
 
6 dl ljummet vatten, 
1/2 pkt jäst, 
2 tsk salt, 
1,3 l vetemjöl (Manitoba cream)
 
Smula ner jästen i en bunke. Strö på salt och rör ut jästen i lite av vattnet. Häll på resten av vattnet.
Tillsätt mjölet och rör om. Det blir en ganska kladdig deg. Täck bunken och jäs degen i 2 timmar.
Smörj en bakplåt, häll ut den jästa degen på väl mjölat bakbord. Knåda inte!!!! Det är det som är hemligheten här!. Skär (vass kniv)  i stället degen i tre delar och bara forma eller fös ihop debitarna till avlånga baguetter - lika lång som bakplåten.
Mjöla de utbakade bröden lite lätt, vrid dem "i spiral" och lägg över dem på den smorda plåten. Skåra dem med vass och tunn kniv. Jäs i 10-15 minuter.
Grädda i den starka ugnsvärmen ca 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare 15-20 minuter.
Ät och njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback