Röntgen svar

Idag ringde jag upp på sjukstugan för att höra om läkaren hade glömt bort mig och inte berättat om mitt svar från röntgen. Jag fick prata med en sjuksköterska som skrämde upp mig litegrann. Hon sa: Det står så krångliga ord här så jag ska sätta upp dig på en telefontid till Läkare Henriksson som ringer dig efter 15:00.
Hon behövde ju inte ha sagt att det var så krångliga ord för det var ju det som gjorde mig orolig över vad det kunde stå. Men i alla fall strax efter 15:00 så ringde Bosse Henriksson och sa att det inte är någonting fel med min rygg förutom att jag har lite lite skolios.
Ajdå tänkte jag. Jag ska fylla 22 år och har lite skolios. Jag har googlat på det och läst nu detta:

Allmänt

Skolios innebär att man har en krokig ryggrad. Det vanligaste är så kallad funktionell skolios som betyder att ryggraden rätas ut när man sitter eller ligger. Orsaken brukar vara att benen är olika långa eller att bäckenet är snedställt.

Man kan också ha en skolios som inte ändrar sig när man till exempel lägger sig ned, vilket kallas strukturell skolios. Det är ofta svårt att veta vad den här typen av skolios beror på, men ibland kan den vara medfödd eller bero på förändringar i ryggraden medan man växer.

 

Symtom

Det är mycket ovanligt att en lindrig skolios ger besvär men om en kraftig skolios inte behandlas kan den ge olika typer av symtom. Till exempel kan man

  • få ont i ryggen
  • känna sig trött
  • ha svårt att andas ordentligt.

Jag har inte slutat växa vet jag eftersom jag har det senaste året blivit 2centimeter längre. Jag har jämt ont i ryggen och det hjälper inte att sitta eller ligga ner. Jag är ofta trött och när jag har som mest ont så sliter det i ryggen när jag tar djupa andetag.
Då kan jag ju inte ha en liten liten lindrig skolios. Det låter ju mer som en liten liten kraftig skolios då.
Jag ska inte vara negativ men jag känner igen mig i symtomen och ska nog försöka börja använda inlägg i skon.
Jag vet ju även att min höft är sned och brukar då och då gå till naprapat Peter för att rätta till den.

När jag gick högstadiet så gick jag och bar på alla mina skolböcker i en väska på ena sidan axeln. Kan det kanske vara så att den punkten där det står att det kan bero på förändring i ryggraden medan man växer, också stämmer in på mig? Jag vet att jag är sned i ryggen och att höften också är sned.

Men nu vet jag att det är bara att börja gå på nått program som jag ska få från sjukgymnasten och köpa mig inläggssulor till skorna.
Det var ju då skönt att få veta att det i alla fall inte var en kronisk muskelinflammation i de små musklerna i ryggen.

I alla fall så ringde jag även till sjukgymnasten på sjukstugan och frågade om de hade glömt mig. Jag var in där i början av mars och ville att de skulle kontakta mig när de läst blanketten jag lämnade in om mitt problem.
Hon hade nog glömt bort mig men hon frågade om det gick bra att hon ringde upp på en liten stund. Joda det går bra, sa jag.. Och här sitter jag nu hemma 6timmar senare och väntar om sjukgymnasten skulle ringa upp eller ej.

Ne nu ska jag äta nå middag bestående av film hårdbröd och banan.. kanske jag gör mig en omelett också. Vi får se.

PussPuss

Kommentarer
Postat av: Fia

Ajaj peaken, de är nog bra me lite träning kanske. Jag ringde också till sjukan idag o ville ha en telefontid för mina bihålor, sköterskan ville pracka på mig ytteligare ett sjukhusbesök á 250 spänn för att han skulle konstatera att jag har fel i bihålorna. NEVER! Ja hur som helst så är de nått fel på telias nät så jag fick bara ett mobilsvar av Henricsson där han säger att han inte längre är tillgänglig. DUUUH!

2008-04-09 @ 21:47:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback