citronmarängmuffins

Sätt ugnen på 180grader.
 
Vispa ihop socker och rumsvarmt smör i en skål till en vit och pösig smet.
Slå sedan i äggen, ett i taget.
Rör ner mjölet och tillsätt sedan rivet citronskal och citronsaft. Jag tog även en tesked bakpulver. Bara för att få upp muffinsen.
Lägg en rejäl klick smet i pappersformarna. Gör en fördjupning i mitten med hjälp av baksidan av en sked och klicka ner lemoncurd.  Cirka en halv tesked.
Fördela resten av smeten i formarna.
Grädda i cirka 17minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna.
Lägg över dem på galler och låt dem svalna.
 
 
Lägg socker och äggvitor i en skål och placera den över en kastrull med sjudande vatten.
Vispa hela tiden (med elvisp) i 5minuter tills blandningen är tjock och blank och så fast att den inte ändrar form. Du ska kunna vänsa skålen upp och ner utan att smeten trillar ur.
Fyll en garneringsstrut med ett stort stjärnformat munstycke med marängsmet och ringdla över muffinsen.
 
 
Marängen stelnar efterhand. För mjukare maräng så räcker det att muffinsen får stå i 30min. För hårdare maräng behöver de stå i minst 3 timmar.
 
 
 
Sedan blir det förhoppningsvis såhär snygga muffins!
 
 
Jag satte på ugnen på 250grader och satte in mina muffins tills de fick lite färg..
 

Kommentarer
Postat av: Frida Johansson

Men mums!!! Jag har just satt på ugnen för här ska bakas. Dock inte muffins utan kladdkaka. Har nämligen hört att det är kladdkakans dag;)

Svar: mums! jo jag hörde det på radio idag! Har dock inte gjort någon kladdkaka
PEAKEN


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback