Förlossningsberättelse i detalj.. del 1

Det hela började natten till onsdag. Jag hade molande värk i magen och sov hemskt dålig.
Kl 07 gick jag på toaletten med känslan av att jag var så jävla pissnödig så ja höll på att spricka.
Men väl på toa så kunde jag inte pinka. Trodde att huvudet på bebis kanske låg och tryckte på blåsan så jag lyfte på magen och då pinkade jag.
Men den onda känslan låg kvar.. så jag satt kvar och lyfte på magen och släppte några gånger. Pinkade varje gån jag lyfte magen.
Så jag blev nervös att det var vattnet som sipprade. Ont hade jag fastän jag varit på toa.
Bad Robert kliva upp och äta frukost med mig. Efter frukost ringde jag till till specmödra och förklarade att jag trodde att vattnet sipprade och att jag hade så ont i magen. Fick en tid kl 10:00.
Skjutsade mannen till jobbet och bad lillasyster följa med mig till specen.
Väl där så togs en ctg kurva, det konstaterades att det INTE var vattenavgång men de kollade upp hur bebis mådde..
Efter 30min i ctg kurvan så kom bm Gudrun in och förklarade för mig att smärtan jag hade var förvärkar.
Oregelbundna svaga värkar som kom med ca 1minut till 3 minuter mellan.
Jag hade ganska ont men bestämde mig för att ta det lugnt och se om kanske värkarna gav med sig.
Jag och lillasyster drog sedan till Viktor (vår brorson) som fyllde 6år och firade honom. Värkarna var inte lika täta men de var fortfarande där...
Vi stannade inte så länge och jag var hemma och vilade kl halv ett.
Kunde inte somna så jag tog alvedon och en dusch..
Klockan 14 ringde jag in till förlossningen och berättade att jag hade oregelbundna värkar sedan 7 på morgonen och att de nu var cirka 2-6minuter mellan värkarna som varade i cirka 30sekunder.
BM Kajsa på förlossningen sa att jag skulle vänta tills värkarna var lite längre.
När Robban kom hem vid 16 så var värkarna fortfarande oregelbundna men varade cirka 40-50sekunder och kändes starkare.
Då ringde jag förlossningen och sa som det var. BM Monica bad oss komma in och kolla ctg.
Strax efter 17 låg jag där och hade cirka 4värkar på 10minuter, nästa 10minuters hade jag bara 1 värk osv.. det var alltså riktigt oregelbundna värkar.
MEN eftersom jag inte fått sova så skickades vi hem med en sömndos.
Tog sömndosen kl 20:30 och lade mig och sov mellan 21-22.. Vaknade sedan cirka var 15nde minut av värkarna.
Tappade upp badkaret och la mig där en stund... men tyckte inte att det var speciellt skönt så jag gav upp efter bara en stund.
Robert hade tänkt vara hemma från jobbet denna torsdag så vi åkte till hans brorsdotter och firade henne.
Alice fyller år dagen efter men eftersom jag hade värkar så kändes det osäkert att INTE fara och fira henne i förväg.
Eftersom jag hade längre mellan värkarna nu.. cirka 15-15minuter så skickade jag iväg Robert på jobbet.
Han tog in en kund som inte skulle göra nånting speciellt stort.
Låg och vilade i soffan hela eftermiddagen. Ringde och pratade med Bea som hjälpte mig att kunna andas genom värkarna samt som sa att jag hade haft värkar så länge och inte fått sova nånting på så himla länge, så hon sa att jag skulle ringa förlossningen.
När värkarna var så oregelbundna  så kände jag att jag INTE ville åka till sunderbyn (tar ca 40min dit) och sedan åka hem UTAN bebis bara för att värkarna inte är nog täta...Men Bea sa att man ska inte pinas hemma såhär länge och att de skulle måsta ge mig nånting att sova på eller sätta igång mig.
När mannen kom hem så bad jag honom slänga i sig nå käk för att vi sedan skulle åka till sunderbyn.
Ringde förlossningen som sa att vi skulle komma in och att jag skulle få en sovdos i sprutform.
På väg in till sunderbyn klockade jag värkarna och det såg ut såhär.
 
 
Värken kl 17:26:34 hann jag inte klocka från start.
 
Väl på förlossningen togs en ctg kurva och vi fick ligga där 30minuter.
Sedan följde BM Vibeke (danska) oss till BB där vi fick ett rum.
Jag skulle få sovsprutan och vi skulle sova över på BB.
Vi hade bara tänkt få sprutan och sova över där men sedan åka hem på morgonen. För vi hade möte på banken och träff med läkare på specmödra på fredagen...
Fick sprutan kl 21... Morfin och Bricanyl. svamlade på en stund, bytte om, borstade tänderna och kissade. 
När jag la mig i sängen så var det som att någon öppnade kranen.. Vattnet gick......
 

Kommentarer
Postat av: jonna

Spännande! Jag som väntar på slutet där vi var tvungen avbryta ;) Btw, spännande avslut du gav.. ;) Kram!!

Postat av: Sofia

Åååh vill läsa meer ;)

Svar: Ska försöka knåpa ihop del 3 nu..
PEAKEN

2012-07-09 @ 11:06:57
URL: http://littleword.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback